چگونه می توان اثر لقمه حرام را از بین برد؟




۱۹ام دی ۱۳۹۶ زوارین

از بین بردن اثر لقمه حرام
اثر لقمه حرام , لقمه حرام آثار سوئی دارد که اگر این آثار هر چه زودتر از بین برده نشوند خسران دنیا و آخرت را برای انسان به همراه خواهد داشت. برای پاک کردن روح و جسم از تأثیرات سوء و ویرانگر لقمه حرام باید درون اموری جهد و کوشش شود تا راه تکامل روح و نفس هموار شود.
اثر لقمه حرام مصرف شده
اثر لقمه حرام درون زندگی
این امور عبارتند از:
۱ـ احیاء حق الله
یکی از توابع و نتایج خوردن لقمه حرام، ضایع شدن حق خداوند هست، چرا که انسان
با انجام این معصیت، از اوامر الهی سرپیچی کرده و به حریم محرمات الهی تجاوز نموده هست
و حقی را که خداوند بر عهده او داشته ضایع و پایمال نموده هست. حال برای احیاء نمودن
این حق، تنها راه توبه و استغفار هست و به قول امام علی «علیه السلام» هیچ شفیعی
بهتر از توبه نیست «لاشفیع انجح من الأستغفار» ، و خداوند خود این راه را بر ما
هموار نموده، آنجا که می فرماید: فمن تاب من بعد ظلمه و أصلح فان الله یتوب علیه ,
کسی که بعد از ظلمش توبه کند و به اصلاح گذشته بپردازد، خداوند توبه اش را می پذیرد.
همچنین از رسول گرامی اسلام «صلی الله علیه و آله» نقل شده:
«من اکل لقمه من الحرام فقد باء بغضب من الله فان تاب تاب الله علیه و ان مات فالنار اولی به» .
کسی که لقمه ای از مال حرام بخورد مورد خشم و غضب الهی قرار می گیرد،
بنابراين اگر به درگاه خداوند توبه کند، خداوند توبه او را می پذیرد،
ولی اگر بدون توبه از دنیا برود مستحق آتش دوزخ هست.
از بین بردن اثر لقمه حرام درون زندگی
۲ـ اداء حق الناس
یکی از اموری که درون اسلام مورد تأکید و اهتمام قرار گرفته هست، حفظ و حرمت اموال
دیگران هست و خداوند با صراحت، صاحبان ایمان را از این کار ناپسند نهی می کند
یا أی ها الذین آمنوا لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل , ای کسانی که ایمان آورده اید
اموال خود را از طریق باطل و نا مشروع نخورید. درون حدیثی پیامبر «صلی الله علیه و آله»
می فرماید: «حرمه مال المسلم کحرمه دمه» , احترام اموال مسلمانان،
برابر با حرمت و احترام خون آنان هست حال با دقت به چنین اهمیتی باید بیان شود
که تنها راه رهایی از حقوق ضایع شده دیگران، این هست که صاحب حق،
راضی شود و حقش به او برگردانده شود.
روزی شخصی از امام باقر «علیه السلام» سئوال کرد: من زمان زمانی والی و حاکم
(از طرف بنی امیه) بر مردم بوده ام، آیا می توانم توبه کنم؟ حضرت فرمود:
نمی توانی توبه کنی مگر این که حق هر کسی را که ضایع کردی به او برگردانی.
به همین خاطر هست که حضرت علی «علیه السلام» می فرماید:
«جعل الله سبحانه حقوق عباده مقدمه لحقوقه فمن قام بحقوق عباد الله کان مؤدیاً
الی القیام بحقوق الله» , خداوند حقوق بندگان را بر حقوق خودش مقدم کرده،
از این رو کسی که حق بندگان را ادا نماید، حقوق خداوند را هم ادا خواهد کرد.
بنابراين اگر کسی هیچ حق الله ای به عهده اش نباشد، ولی حق الناس بر عهده اش
باشد بخشیده نمی شود تا اين شخص از حق خودش بگذرد و راضی شود.
اثر لقمه حرام را چگونه از بین ببریم؟
۳- انجام مستحبات
تا کنون بررسی شد که برای پاک شدن از تأثیرات لقمه حرام چه اموری بر ما واجب هست، ولی امور مستحبی هم وجود دارد که به واسطه اين، اثرات لقمه حرام درون وجود انسان به کلی از بین می رود و راه کمال و سعادت هموارتر می شود، از جمله: سختی دادن بدن و جسم درون حدی که اثرات بوجود آمده از اين راه و قوایی که از راه حرام رشد کرده به کلی از بین برود.
برای توضیح بیشتر به فرازی از کلمات امیر بیان امیرالمومنین «سلام الله علیه» می پردازیم که تمام موارد بیان شده را به خوبی بازگو می نماید. اين حضرت می فرماید: (به شخصی که از روی غفلت و بی خبری اعلام کرد: استغفرالله): آیا می دانی استغفار یعنی چه؟ استغفار مقام بلند مرتبگان هست که یک کلمه هست، ولي شش معنی و مرحله دارد:
۱ـ پشیمانی از گذشته. ۲ـ تصمیم بر ترک همیشگی گناه درون آینده. ۳ـ حقوقی که از مردم ضایع کردی به اين ها باز گردانی.۴ـ هر واجبی که از تو فوت شده حق اين را بجای آوری (قضا کنی). ۵ـ گوشت هایی که درون اثر حرام بر اندامت روئیده آب کنی تا چیزی از اين باقی نماند و گوشت جديد ای به جای اين بروید. ۶ـ به همان اندازه که شیرینی معصیت و گناه را چشیدی، زحمت طاعت را نیز بچشی، بنابراين از انجام این مراحل می گویی: استغفرالله» . عده ای از علماء درون تفسیر این کلام گفته اند که شرط پنجم و ششم، از شرایط کمال توبه هست.

اثر لقمه حرام به صورت ناخواسته
ولي اگر لقمه حرام به صورت ناخواسته خورده شود و انسان بدون قصد و از روی جهل و بی اطلاعی درون مال حرام تصرف کند و از اين بخورد، فقط نسبت به حق الله، حقی به عهده اش نیست. چرا که با علم و عمد صورت نگرفته هست ولی حق الناس و تأثیرات وضعی اين، به حال خود باقی هست که باید نسبت به اين اهتمام بورزد.
به این طریق که اگر می داند این غذای حرامی که خورده از کجا و از چه کسی هست و توانایی دست رسی به اين صاحب مال را دارد حتما باید او را پیدا کند و حق او را به وی اگر زنده هست و به ورثه اش اگر از دنیا رفته بپردازد و از او و یا ورثه اش رضایت و حلالیت بطلبد.
ولي اگر هیچ راهی برای دست یابی به صاحب مالی که حق اش ضایع شده نداشته باشد و نمی داند از چه کسی و کسانی هست. می بایست به همان اندازه و یا مقداری که که توانایی دارد از طرف صاحبان مال ضایع شده صدقه به فقرا بپردازد و برای اين ها دعا و طلب مغفرت از خدا کند.
اثر لقمه حرام مصرف شده
ولي درون برخی موارد که یقین دارد غذایی که مصرف کرده، حرام هست، می بایست مقدار پول اين را با حاکم شرع و مرجع تقلید مصالحه کند و یا اذن بگیرد. از باب نمونه درون مورد غذا خوردن از خانه کسی که خمس مال خود را نمی دهد و یا مالش مخلوط به حلال و حرام هست، چه خانه پدری باشد و چه غیر اين، وقتی از مراجع سؤال میشود که تکلیف چیست؟ می فرمایند اگر یقین دارید اموالی که تحت تصرف شما قرار می گیرد از مال حرام، تهیه شده، تصرف جایز نیست، مگر اين که با اجازه حاکم شرع، مال حرام یا مقدار خمس مال را جدا کند (و به حاکم شرع پرداخت کند.
ولي دقت به این نکته حائز اهمیت هست که از نظر شرعی درون این گونه موارد تحقیق و تفحص لازم نیست که ببیند این غذایی که می خواهد مصرف کند حلال هست یا حرام، خمس داده هست یا نه، خمس به اين تعلق گرفته یا نه؟ به همین منظور اکثر مراجع فرموده اند تا یقین به حرام بودن اين نداشته باشید تصرف را جایز می دانند.
اثر لقمه حرام بر انسان
از باب نمونه درون استفتائی که از آیه الله خامنه ای آمده که: ما با اشخاصی معامله می کنیم که خمس نمی دهند و حساب سال هم ندارند، با آنان خرید و فروش داریم و به دیدن آنان رفته و با آنان غذا می خوریم، این مسأله چه حکمی دارد؟ ایشان درون جواب می فرمایند: اگر یقین به وجود خمس درون اموالی دارد که ازطریق خرید و فروش از آنان گرفته اید و با هنگام رفتن نزد آنان، مصرف می کنید، معامله درون مقدار خمس موجود درون اموالی که از طریق خرید و فروش از آنان می گیرید، فضولی هست و احتیاج به اجازه ولی امر خمس یا وکیل او دارد، و تصرف درون اموال ایشان برای شما جایز نیست، مگر این که ترک معاشرت و خود داری از خوردن غذای آنان و تصرف درون اموالشان برای شما حرجی باشد که درون این صورت تصرف جایز هست، ولی ضامن خمس اموالی که درون ان ها تصرف می کنید، هستید.
نتیجه اين که از نظر اخلاقی آدمی باید قبل از هر چیز باید مواظبت بر غذا ها و لقمه هایی که می خواهد مصرف کند داشته باشد که حرام یا شبهه ناک نباشند که به سختی و درد سر بیفتد و اگر از روی ناچاری و یا جهل و بدون قصد این امر اتفاق افتاد اولا باید یقین به حرمت داشته باشد و اعتنا به شک نکند. ثانیا اگر امکان دارد حق صاحبانشان را بپردازد و از او حلالیت بطلبد و ثالثا درون صورت یقین به حرام بودن و عدم دست رسی به صاحب اين به مقداری که مصرف کرده با حاکم شرع مصالح و مقدار پول اين را پرداخت کند.
افکار نیوز


مطالب پیشنهادی