امام حسین(ع) وارث تمامي انبیاست/ پاداش زیارت سیدالشهدا با پای پیاده




۹ام دی ۱۳۹۶ زوارین

به گفته خبرگزاری مهر، به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله(ع) و بررسی و تبیین جایگاه این روز درون باورعالم تشیع و همچنین تشریح این مناسبت درون بیانات ائمه معصوم(ع)، برآن شدیم تا گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفرمروّجی طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، ترتیب دهیم که مشروح این گفتگو، درون ادامه از نظرتان می گذرد؛


*درون باب زیارت اربعین و جایگاه این مرام آیینی درون لسان و بیان ائمه(ع)چه سفارشاتی بیان شده هست؟ اصولاً این جایگاه، بنا به چه ملاحظاتی تبیین شده هست؟

درون باب زیارت سیدالشهدا(ع) و بزرگداشت مقام عظیم سالار شهیدان از مرحوم ابن قولویه قمی، متوفی سال (۳۶۸)ه.ق، درون کتاب شریف کامل الزیارات و از حضرت صادق (ع) منقول هست که پیاده مشرف شدن به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) و حضور درون مضجع شریف ایشان، بسیار بسیار نزد خداوند متعال پاداش و جایگاه دارد. مرحوم ابن قولویه روایت می نماید که امام صادق(ع) فرمودند:«مَنْ أَتَی قَبْرَ الْحُسَیْنِ(ع) مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ» معنای این فرمایش یعنی اینکه، هر کسی به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) با پای پیاده مشرف شود، خداوند برای هر قدمی که او درون این مسیر بر می دارد، هزار نیکی و ثواب درون نامه اعمالش ثبت می نماید و از او هزار بدی و معصیت را بر می دارد و برای وی درون آخرت، هزار درجه پاداش و مرتبه لحاظ خواهد کرد. درون بررسی این حدیث شریف، لفظ «ماشیاً»، بسیار جای تأمل و دقت دارد و بنده نیز نسبت به این لغت بسیار متحیر و مجذوب هستم. این کلمه «ماشیاً» یا پیاده رفتن به زیارت حرم حضرت سیدالشهدا(ع)، مد نظر ائمه معصوم(ع) و حضرت صادق(ع) هست.

هر کسی به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) با پای پیاده مشرف شود، خداوند برای هر قدمی که او درون این مسیر بر می دارد، هزار نیکی و ثواب درون نامه اعمالش ثبت می نماید و از او هزار بدی و معصیت را بر می دارد و برای وی درون آخرت، هزار درجه پاداش و مرتبه لحاظ خواهد کرد

به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری اربعین سیدالشهدا(ع) جای دارد، نیم نگاهی به بررسی و دقت درون متن زیارت نامه اربعین ایشان نیز داشته باشیم و نقاطی از این ادعیه شریف را واکاوی نماییم. این زیارت نامه را مرحوم شیخ عباس قمی(ره) از مرحوم شیخ طوسی درون کتاب شریف «تهذیب الاحکام» و «مصباح المتجهد» از جناب صفان بن مهران جمال، نقل می نماید.

ایشان نقل می نمایند که حضرت صادق(ع) دراین زیارت نامه شریفه فرموده اند که«وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ»،یعنی اینکه خداوند به حضرت سیدالشهدا(ع) مقامی را عنایت فرموده هست که به یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر گذشته، اعطا نموده هست.

مطلب دیگر اینکه خداوند سیدالشهدا(ع) را حجت قرار دادند بر تمام خلایق، به راستی که درون بررسی و تدبّر درون این فرمایشات و زیارت به تحقیق این نکته اثبات می شود که وجود مقدس ائمه (ع) را می بایست، فقط خود ائمه(ع)، تبیین و تفسیر نمایند و به غیر از وجود ائمه معصوم(ع)، به نظر بنده، کسی حق ندارد درون این مقؤله ورود نماید. دسترس از این زیارت نامه ها و تحقیق درون این متون نشان دهنده این مسئله بسیار مهم هست که، وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع)، فقط مختص به عالم تشیع و جهان اسلام نبوده و نیست، بلکه، این وجود گرانقدر، متعلق به تمام خلایق و جهان هستی هستند.


*نمونه ها و الگوهای رفتاری و اجتماعی و بینشی حضرت سیدالشهدا(ع) درون باب قیام و حرکت عظیم ایشان درون بیانات ائمه معصوم(ع) چگونه تبیین شده هست؟

درون باب پردازش به مقام حضرت سیدالشهدا(ع) یک مسئله بسیارمهم هست و اين مسئله این هست که ما نمی بایست این وجود ذی جود را فقط مختص به خود بدانیم. امام حسین(ع) نه متعلق به جهان اسلام هست، نه متعلق به جهان مسیحیت و نه سایر ادیان، اساساً وجود امام(ع) و این معدن کرم و سخاوت الهی، متعلق به تمام جهانیان و عالم هستی هست. درون این بیان شگرف، حضرت صادق(ع) به زیبایی هر چه تمام تر می خواهند وجود مبارک جَد بزرگوارشان را تبیین و تشریح نمایند.

حضرت صادق(ع) دراین زیارت نامه شریفه فرموده اند که«وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَی خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ»،یعنی اینکه خداوند به حضرت سیدالشهدا(ع) مقامی را عنایت فرموده هست که به یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر گذشته، اعطا نموده هست.

وقتی درون مواجهه با این معادن سخاوت و کرامت الهی، این بزرگواران، حجت الهی تشخیص داده شده اند، این مقام، درون باب وجود حضرت سیدالشهدا(ع)، که با تمام توان و ظرفیت، درون راه احقاق تعالیم الهی گام برداشتند و درون این مسیر، تمام دارایی و فرزندان خود را نثار کردند، بسیار رفیع تر و قابل دقت تر خواهد بود. نکته دیگر درون باب توجهات حضرت صادق(ع) نسبت به جَد گرامی شان درون این زیارت نامه این هست که ایشان می فرمایند:«وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ»، درون این فراز چند نکته بسیار مهم و دقیق نسبت به حضرت سیدالشهدا(ع) تصریح شده هست که درون این مقام بنده، می خواهم آنها را مورد بررسی و دقت قرار دهم. نکته ابتدایی، بحث لفظ «بَذَلَ» هست.

معنای این کلمه این هست که امام حسین(ع) با رضایت خاطر، جان گرامی خود را درون راه اسلام و قرآن کریم اهدا نمودند، نکته دیگر لفظ «مُهْجَتَه» هست که درون کتاب «لسان العرب» نوشته ابن منظور، که یکی از منابع بزرگ لغت اهل سنت هست، به معنای خون قلب وارد شده هست. این معنا این مفهوم را می رساند که حضرت سیدالشهدا(ع) درون راه خدا و قرآن کریم، با رضایت تام، خون قلب پاک خود را نثار نمود.

به واقع همین یک مسئله برای پی بردن به عمق جهان بینی و فلسفه وجودی حضرت سیدالشهدا(ع) کافی هست. سپس حضرت صادق(ع) درون ادامه می فرمایند که امام حسین(ع) این بذل خون قلب را برای نجات بندگان خداوند از بندگی طواغیت و بردگی بنی امیّه انجام دادند. به واقع بسیار مشهود هست که افرادی که درون زمان حضرت سیدالشهدا(ع) زندگی می کردند به استثنای افراد بسیار معدودی، همگی تحت یوق و سیطره عمّال فاسد بنی امیّه قرار داشتند و درون این موقعیت هست که وجود مقدس سیدالشهدا(ع)، حاضر می شوند تا خون پاک و مطهرشان، درون سرزمین پُر آشوب و فتنه کرب و بلا ریخته شود، تا مگر اُمت گمراه ، به هدایت و مسیر صلاح بازگردند.


*به نظر شما نقاط مهم و نتایج اثربخش حرکت عظیم سیدالشهدا(ع) درون حرکت و جوشش جوامع اسلامی دوران حاضر، چگونه می بایست پی جویی و مداومت شوند؟

می بایست بیان کرد که به واقع قیام و نهضت حضرت اباعبدالله(ع)، توانست روح مرده و از بین رفته مردم جامعه اين دوران را احیاء نماید و تحرکات وسیعی بر ضد حاکمیت فاسد و مرتدِ بنی امیّه را سامان بخشد.

وجود مقدس ائمه (ع) را می بایست، فقط خود ائمه(ع)، تبیین و تفسیر نمایند و به غیر از وجود ائمه معصوم(ع)، به نظر بنده، کسی حق ندارد درون این مقؤله ورود نماید

درون حال حاضر و با دقت درون محیط پیرامونی و دنیای اسلام به خوبی این نکته قابل رؤیت هست که هیچ نشانه ای از حاکمیت های فاسد و ظالمِ بنی امیّه و بنی عباس درون عالم هستی  وجود ندارد و این مضاجع شریف اهل بیت(ع) و ائمه معصوم (ع) هستند که به محل زیارت و عبادت مردم و جهانیان مبدل شده اند. درون زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) و از لسان مبارک حضرت صادق(ع) بیان شده هست که اباعبدالله(ع) درون قیام و نهضت خود، سعی داشتند تا اُمت به خواب رفته و مدهوش را از سرگردانی و ضلالت، رهایی بخشند.

به تعبیری دقیق تر، حضرت صادق(ع) درون این بیان، جامعه شناسی حقیقی ای را برای ما ترسیم می نمایند که جامعه موجود اين دوران، دچار چه آفات و فتنه های می بود و این جامعه بیمار، علاجی، جز ریخته شدن خون پاک سیدالشهدا(ع) برای نجات و رستگاری نداشته هست. درون هر حال نکته مهم و اساسی دوران کنونی ما این هست که جامعه اسلامی و اُمت واحده، می بایست یک نرم افزار ریزی دقیق و مدونی برای حسین(ع) شناسی داشته باشند. سوگمندانه می بایست بیان کرد که بعد از گذشت قریب به هزارو سیصد و اندی سال از وقوع حادثه شگرف و عجیب کربلا، هنوز نتوانسته ایم ابعاد مختلف و زوایای واقعی و اثرگذار این حادثه را، برای جوامع انسانی و مردمی روشن و تبیین نماییم و این مسئله اهتمام و دقت هر چه بیشترِ تمامي محبیّن و دوستاران اهل بیت(ع) را درون تمامی عرصه ها می طلبد. ان شاالله خداوند همگی ما را درون صراط راستین اهل بیت(ع)، استوار و ثابت قدم بگرداند و السلام علیکم و رحمه الله.


مطالب پیشنهادی