اصلاح مزاج درون طب سنتی و بررسی راه درمان و تعادل مزاج




۹ام دی ۱۳۹۶ زوارین

برای اصلاح مزاج درون طب سنتی لازم هست که مزاج خود را شناخته و بر پايه اين تدابیر لازم را انجام دهید تا به تعادل مزاج دست پیدا کنید.

برای این کار می توانید از امتحان های آنلاین مزاج شناسی موجود درون سطح اینترنت دسترس کرده یا به متخصص طب سنتی مراجعه نمایید.

دقت داشته باشید که جهت اطمینان هر چه بیشتر توصیه می شود که به یک متخصص طب سنتی مراجعه نمایید تا با بررسی و اطلاع از مشکلات و شرح احوال شما، بهترین راهنمایی و مشاوره را به شما ارائه دهد.

پیشنهاد: آداب غذا خوردن درون اسلام

نکات کلیدی جهت اصلاح مزاج از نظر طب سنتی

جهت نتیجه‌گیری سریع‌تر و موفقیت درون اصلاح مزاج حتماً به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • مصرف روزانه آب کافی، یعنی حداقل ۸ لیوان آب هم دمای محیط لازم و ضروری هست. (درون مزاج خشک، حداقل ۱۰ لیوان)
  • عدم نوشیدن آب از نیم ساعت قبل تا حداقل یک ساعت و نیم بعد از غذا
  • خودداری از ریزه خواری و خودداری از مصرف مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده و صنعتی
  • دقت به عدم مصرف همزمان مواد غذایی خام و پخته و عدم مصرف غذاهای سنگین (غذاهایی که به علت تعدد مواد تشکیل‌دهنده و طبخ طولانی زمان ممزوج شده اند)
  • دقت به خواب به‌ موقع و همچنین فعالیت و تحرک کافی روزانه (ورزش)
  • دقت درون مصرف دارو، رژیم ها و تکمیل دوره های درمانی

(دقت داشته باشید که اصلاح مزاج و رسیدن به تعادل مزاج نیازمند سپری شدن زمان کافی و اراده و تلاش روز افزون شخص بیمار هست)

اصلاح مزاج درون طب سنتی و تعادل مزاج
اصلاح مزاج درون طب سنتی و تعادل مزاج

نرم افزار درمانی تعیین شده توسط درمانگر با اولویت اصلاح مزاج

شناخت مزاج هر شخص باید توسط فرد متخصص و درمانگر طب سنتی اسلامی که از علم و آگاهی لازم برخوردار هست صورت بگیرد تا بتوان بهترین و صحیح ترین راه جهت رسیدن به اصلاح مزاج یا تعادل مزاج را طی کرد.

اصلاح مزاج دموی

کنترل دمای داخلی، کاهش فشار ناشی از حرارت بر روی اعضای رییسه و قوای هاضمه و کنترل بخارات و ریاح متصاعد و محبوس بدن، اهم اهداف اصلاح وضعیت غلبه دم یا همان مزاج گرم و مرطوب هست.

نکات مهم جهت اصلاح مزاج دموی و رسیدن به تعادل مزاج:

  • از مصرف آجیل بپرهیزید و آب را به آرامی بنوشید.
  • از عصبانیت و جروبحث پرهیز نمایید و ورزش را فراموش نکنید.
  • حمام رفتن را طولانی نکنید و با آب هم دمای بدن یا خنک‌تر دوش بگیرید.
  • با غذا آب ننوشید و غذای چرب و سنگین میل نکنید.
  • از شیرینی و لبنیات چرب دوری کرده و غذای پرکالری میل نکنید.
  • میوه، سالاد و همچنین غذاهای بخارپز برای شما بهتر هست.
  • پیشگیری از یبوست و خودداری از پرخوری را مورد دقت قرار دهید.
  • مصرف نمک و ادویه و آجیل را به حداقل برسانید و درون این دوره از مجادله و جروبحث، شب زنده داری (بی دلیل و بیش از حد طولانی) و بی تحرکی خودداری نمایید.
  • از مصرف غذاهای با طبع گرم و مرطوب به طور کلی اجتناب کرده و کاهش مصرف غذاهای دیر هضم را مد نظر داشته باشید.

اصلاح مزاج صفراوی

کنترل دمای کبد و کاهش خشکی سراسری از طریق کمک به دفع اخلاط اضافی صفراوی (گرم و خشک) و درون نتیجه ایجاد تعادل درون رنگ رخسار، کاهش استرس هیجانی و پرخاشگری، تپش قلب، اگزما و کهیر پوستی از اهداف این نرم افزار هست.

نکات مهم جهت اصلاح مزاج صفراوی و رسیدن به تعادل مزاج:

  • درون این دوره از مصرف غذاهای با طبع گرم و خشک خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای پرکالری، چرب و سنگین و سرخ کردنی، ادویه و نمک و آجیل خودداری کنید.
  • مصرف کافی آب و مایعات و مصرف غذاهای آبدار از اولویت های درمان شما هست.
  • از مصرف غذاهای آلرژی زا خودداری کرده و مصرف سیگار و مشروبات الکلی را کنار بگذارید و از عصبانیت پرهیز کنید.
  • از مصرف زرشک، عناب، آلو، برگه، قیسی و همچنین چای لیمو عمانی به منظور کاهش دمای داخلی درون طول روز بهره ببرید.

اصلاح مزاج سوداوی

کاهش نگرانی و استرس، کمک به ایجاد خواب منظم و با کیفیت و کاهش دردهای متناوب با منشاء نامشخص، کنترل وسواس و درون نتیجه ایجاد نشاط و افزایش میل به زندگی از اهداف اصلاح غلبه سودا (مزاج سرد و خشک) هست.

دقت به مصرف آب کافی و خودداری از مصرف مواد غذایی با طبع سرد و خشک اولویت درمانی شما هست.

نکات مهم جهت اصلاح مزاج سوداوی و رسیدن به تعادل مزاج:

  • از مصرف پنیر، خشکبار، نوشابه های گازدار، بادمجان، قهوه، شکلات، فست فود، خصوصا آب سرد، خوراکی های ترش و همچنین دخانیات و مشروبات الکلی اکیدا خودداری نمایید.
  • ورزش روزانه درون محیط شاد ورزشی راهگشا هست
  • از تنهایی و خودخوری و گوش فرا دادن به درد و دل دیگران و همنشینی و معاشرت با افراد بدبین و بدگمان خودداری کنید.
  • از عطرهای گرم طبیعی بهره ببرید و با افراد مثبت اندیش وقت بگذرانید.

اصلاح مزاج بلغمی

افزایش سردی و رطوبت و درون نتیجه رخوت و بی حالی، خواب زیاد و سستی نشانه غلبه بلغم هست. برای اصلاح غلبه بلغم باید صبر و سعی بسیار داشته باشید. خودداری از مصرف مواد با طبع سرد و مرطوب (خصوصا شب ها) اولویت درمانی شما هست.

نکات مهم جهت اصلاح مزاج بلغمی و رسیدن به تعادل مزاج:

  • آب کافی و ولرم بنوشید. (به هیچ وجه نباید همراه غذا آب خورد.)
  • به خوبی ورزش کنید و پیاده روی روزانه داشته باشید.
  • از روغن مالی بدن با روغن های گرم بهره ببرید
  • شب‌ها به حمام نروید و سحرخیز باشید.
  • پرخوری نکنید و مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  • درون طول اصلاح غلبه بلغم مصرف لبنیات، مرغ، ماهی و برنج را به حداقل رسانده (ترجیحاً قطع کنید) و ریزه خواری نکنید.

اصلاح مزاج دم و بلغم

اولویت درمانی شما کاهش رطوبت و ایجاد تعادل درون بین حرارت اعضاء رییسه و رفع سردی از گوارش و مفاصل هست. مسلماً کاهش وزن کمک شایانی به اصلاح وضعیت شما خواهد کرد. بنابراين صبورانه رژیم ها و نرم افزار‌های درمانی خود را پی بگیرید.

دقت به روغن مالی شبانه و ورزش و پیاده روی روزانه باید جزء لاینفک نرم افزار درمانی شما باشد، مصرف آب کافی و امساک ۳ ساعته بعد از هر وعده غذایی را فراموش نکنید.

نکات مهم جهت اصلاح مزاج دم و بلغم و تعدیل مزاج:

  • درون زمان استحمام از آب ولرم هم دمای بدن بهره ببرید و به سونا نروید.
  • تا زمان تعدیل مزاج، رفتن به استخر برای شما مجاز نیست و سحرخیزی باید جزء نرم افزار روزانه شما باشد.
  • روزها از مصرف مواد غذایی گرم و مرطوب و شب‌ها از مصرف مواد غذایی سرد و مرطوب خودداری کنید.
  • بهتر هست مدتی با خودداری از مصرف فرآورده های حیوانی و شیرینی، به ساده خوری و کم خوری روی آورید.

اصلاح مزاج دم و سودا

خودداری از زیاده روی درون مصرف غذاهای گرم و تر درون روز و همچنین خودداری از مصرف غذاهای سرد و خشک درون طول شب جزء نرم افزار غذایی شماست.

نکات مهم جهت اصلاح مزاج دم و سودا و تعدیل مزاج:

  • ورزش روزانه و خودداری از پرخوری و خواب سر شب و سحرخیزی را مدنظر داشته باشید.
  • حذف غذای چرب و عدم مصرف غذای ترش درون شب و همینطور کاهش مصرف غذاهای نشاسته ای را درون نرم افزار خود داشته باشید.
  • سعی کنید با افراد خوش بین و مثبت اندیش وقت بگذرانید و بهره بیشتری از حضور طبیعت ببرید.
  • از تنهایی و خمودگی دوری کرده و لباس‌های تیره نپوشید.
  • بیش از حد کار نکنید و زمانی را برای گذران اوقات با خانواده اختصاص دهید.

اصلاح مزاج صفرا و سودا

نکات مهم جهت اصلاح مزاج صفرا و سودا و تعدیل مزاج:

  • از مصرف مواد غذایی با طبیعت خشک پرهیز نمایید. (گرم و خشک و سرد و خشک)
  • اولویت عدم مصرف گرم و خشک درون طول روزها و سرد و خشک درون طول شبهاست.
  • شما بیش از حد معمول نیاز به مصرف آب و مایعات دارید.
  • از یبوست پیشگیری نموده و حتماً خواب کافی داشته باشید.
  • از مصرف مایعات و غذاهای آبدار درون طول شبانه‌روز بهره ببرید و به هیچ وجه برای زمان طولانی گرسنه نمانید.
  • حتماً از مرطوب کننده های پوست دسترس کنید و از همراهی و هم صحبتی با افراد مثبت اندیش بهره ببرید.
  • از مصرف فست فودها و سوخاری ها و همچنین کنسرو و مواد دارای نگهدارنده و ادویه زیاد خودداری کنید.
  • درون زمان عصبانیت به پیاده روی درون طبیعت بپردازید و نفس عمیق بکشید.

اصلا مزاج صفرا و بلغم

نکات مهم جهت اصلاح مزاج صفرا و بلغم و تعدیل مزاج:

  • ورزش را فراموش نکنید.
  • آب کافی بنوشید و حین مصرف غذا آب ننوشید.
  • درون طول روز از مصرف مواد غذایی با طبع گرم و خشک و شبها از سرد و مرطوب خودداری نمایید.
  • از یبوست پیشگیری کرده و مواظب افزایش وزن خود باشید.
  • سحرخیز باشید و از شام خوردن دیر هنگام پرهیز نمایید. از صرف غذای سنگین و چرب پرهیز نموده و ساده خوری و غذای سبک را درون نرم افزار غذایی خود جای دهید.
  • شب ها حمام نروید و برای جلوگیری از خمودگی، سحرخیز باشید.
  • از مصرف خوراکی های آلرژی زا خودداری کنید.

اصلاح مزاج بلغم و سودا

حذف کامل سردی ها از نرم افزار غذایی، اولویت نرم افزار درمانی شماست. ورزش روزانه به همراه نوشیدن کافی آب هم دمای بدن لازم و اجباریست.

نکات مهم جهت اصلاح مزاج بلغم و سودا و تعدیل مزاج:

  • خواب زود هنگام و بیداری به وقت سحر و ورزش صبحگاهی راهگشا خواهد بود.
  • از یبوست پیشگیری کرده و از مصرف هرگونه ترشی خودداری نمایید.
  • تا انتهای دوره درمان ترجیحاً از لبنیات دسترس نکرده و مفاصل خود را شب ها با روغن های گیاهی ماساژ دهید.

توضیحات تکمیلی پیرامون تعادل مزاج درون طب سنتی

جهت پایدار نمودن وضعیت صحیح و جلوگیری از عود مجدد وضعیت عدم تعادل مزاج به نکات زیر دقت فرمایید:

  • اصول کلی رعایت زمان مصرف مواد غذایی سرد و گرم یعنی عدم مصرف مواد غذایی با طبع خیلی گرم درون طول روز و خیلی سرد درون طول شب را مدنظر داشته باشید.
  • نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب هم دمای محیط درون طول روز فراموش نشود و پیشگیری از یبوست را فراموش نکنید.
  • ترجیحاً شب‌ها حمام نروید و خواب اول وقت و سحرخیزی و ورزش صبحگاهی را درون نرم افزار روزانه خود بگنجانید.
  • با شناخت طبع غذاها و عدم مصرف هم‌زمان چند نوع غذا خصوصا با طبع یکسان یا به شدت متضاد درون یک وعده غذایی، از موهبت سلامتی روز افزون دسترس ببرید.
  • درون دوره عادت ماهیانه مصرف داروهای خوراکی را متوقف کنید و درون صورت بارداری داروها را به طور کامل قطع کنید.

سرخی بر هر رخی کان لامع هست
بهر اين آمد که جانش قانع هست
که طمع لاغر کند، زرد و ذلیل
نیست او از علت ابدان علیل
(مولوی)

امتیاز کل

اصلاح مزاج سوادی، صفراوی، بلغمی و … را به طور کامل بررسی نموده و راه رسیدن به تعادل مزاج را به طور کامل توضیح دادیم.

دریافت فایل PDF

User Rating: ۵ ( ۲ votes)

مطالب پیشنهادی